Vitamine D


Wat zijn vitaminen?

Vitaminen zijn essentiële stoffen die nodig zijn om het lichaam goed te laten functioneren. Ze zorgen ervoor dat de cellen zich kunnen vormen, herstellen, hun functie kunnen uitoefenen, enz… Elke vitamine heeft zijn eigen functie binnen deze processen. Ze zijn maar in kleine hoeveelheden nodig, maar een onevenwicht of een tekort kunnen grote gevolgen voor de gezondheid hebben. Ook een te veel aan bepaalde (vetoplosbare) vitaminen kan voor problemen zorgen.

Het belang van vitamine D

Vitamine D speelt een belangrijke rol in de opname van calcium en fosfor in de darm, die op hun beurt zorgen voor sterke botten en tanden. Als kind is vitamine D dus essentiëel om te groeien en sterke tanden te krijgen. Een chronisch tekort aan vitamine D (en calcium) bij een kind in groei kan lijden tot vervormde botten (rachitis of de engelse ziekte). Vroeger werd om die reden levertraan (een visolie) aan de kinderen gegeven. Op latere leeftijd helpt vitamine D osteoporose voorkomen en houdt het de botten sterk.

Waar is vitamine D te vinden?

Vitamine D wordt aangemaakt in de huid onder invloed van zonlicht. Hiervoor moet er voldoende zon zijn, moet deze hoog genoeg staan en sterk genoeg schijnen (wat in België overeenkomt met de periode van april tot oktober). In onze streken zou gemiddeld 3 keer per week gedurende een kwartier de benen, de armen en het gezicht blootstellen aan de zon genoeg zijn om de nodige hoeveelheid vitamine D aan te maken. Er kan ook uit bepaalde voeding vitamine D gehaald worden (vette vis, boter, volle melk, kaas, aangerijkte margarine,…). Daarnaast zijn er in de apotheek ook voedingssupplementen te verkrijgen met vitamine D (al dan niet in combinatie met calcium).

Wanneer is een supplement nodig?

Wanneer na een bloedonderzoek aangetoond is dat er een tekort is aan vitamine D zal een supplement door de dokter worden voorgeschreven. Daarenboven kunnen bepaalde risico-groepen baat hebben bij een vitamine D supplement. Hier spreken we dan onder andere over personen die niet veel in de zon komen (noordelijke landen, ouderen die moeilijk te been zijn, personen in een instelling,…), personen met een donkere huidskleur, mensen met broze botten, zwangere vrouwen en kinderen.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt voor een volwassene tussen de 400 en 600 I.E. of Internationale Eenheden. In geval van osteoporose is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 800 I.E.

Vitamine D bij kinderen

Omdat vitamine D essentiëel is voor de normale botvorming, raadt kind en gezin aan om elk kind vanaf de geboorte tot 6 jaar dagelijks een supplement van 400 I.E. vitamine D te geven.

bronnen: http://www.nice-info.be/documenten/nutrinews_pdf/01vitaminen04.PDF; http://www.kindengezin.be/voeding-en-beweging/borstvoeding/extra-vitamines/; Sofiadis Mag editie oktober-december 2015 (22), pagina 4-9 afbeeldingen: http://plzcdn.com/upload/2316788c9a61179830bbe49c5e767369Wm9tMDIucG5n.png_500x500.png