Gedeeld Farmaceutisch Dossier en Assurpharma


Gedeeld Farmaceutisch Dossier

Wat is een Farmaceutisch Dossier?

Uw apotheker is wettelijk verplicht alle gegevens op die op een voorschrift staan op te slaan in uw farmaceutisch dossier. Tenzij u dit expliciet weigert mag/kan de apotheker daarenboven ook alle geneesmiddelen en voedingssupplementen noteren die u zonder voorschrift komt afhalen. Maar ook eventuele allergieën, aandoeningen, enzovoort kunnen genoteerd worden. Al deze gegevens zorgen ervoor dat de apotheker u beter kan adviseren en verder helpen als u een vraag heeft over uw medicatie. Hij/zij kan ook sneller en discreter kleine foutjes of gevaarlijke geneesmiddel-combinaties opsporen.

GFDWaarom het Gedeeld Farmaceutisch Dossier?

Wanneer u op uitstap of op reis in eigen land bent, kan het gebeuren dat u bij een plaatselijke apotheker langs moet gaan. Deze apotheker weet zonder het gedeeld farmaceutisch dossier niet welke medicatie u neemt, tenzij u zelf alles kan opnoemen. Dit kan soms tot gevaarlijke situaties leiden. Om er voor te zorgen dat deze apotheker u ook dezelfde veiligheid kan bieden, kunnen de noodzakelijke gegevens gedeeld worden. Dit gebeurt aan de hand van het gedeeld farmaceutisch dossier.

Wat zijn uw rechten als patiënt?

  • U kan op elke moment uw toestemming intrekken.
  • U kan bepaalde zorgverleners uitsluiten van toegang tot uw gegevens.
  • Zelfs als u uw toestemming heeft gegeven, kan u de zorgverlener in kwestie vragen bepaalde informatie niet te delen.

Hoe geef ik mijn toestemming om mijn medische gegevens veilig te delen?

U kan dit zelf doen thuis via de website www.patientconsent.be. Hiervoor heeft u een eID-kaartlezer nodig en moet u uw pincode van uw eID kennen. Een andere mogelijkheid is dat u vraagt aan uw apotheker, uw huisarts, de opnamedienst van het ziekenhuis of uw ziekenfonds om dit voor u te activeren. Hiervoor dienen wij enkel uw eID in te lezen.

Assurpharma

Wat is Assurpharma en waar dient het voor?

Assurpharma is een nieuw project dat bedoeld is om het indienen van BVAC-attesten (ook wel “briefjes voor de (hospitaal)verzekering” genoemd) bij de verzekeraar eenvoudiger te laten verlopen voor de patiënten. De briefjes zullen namelijk eenvoudig door uw apotheker online verstuurd worden naar uw verzekeraar.

Wie kan hier al gebruik van maken?

Momenteel loopt het project nog maar met enkele verzekeraars (AG Insurance, DKV en Ethias starten op 1 december 2015. In de loop van 2016 volgen Allianz, Belfius Insurance en KBC, en vanaf 2017 AXA en Justitia).

Hoe gaat het in zijn werk?

Wanneer u gehospitaliseerd geweest bent, krijgt u van uw verzekeraar een barcode (bij DKV staat deze op uw verzekeringskaart). Deze barcode brengt u dan telkens mee naar de apotheek voor geneesmiddelen die in aanmerking komen voor verdere terugbetaling.

U krijgt nog steeds een papieren versie mee. Deze hoeft u niet meer op te sturen! Bewaar het attest want ik het geval dat u de verzekering moet contacteren of omgekeerd, kan u het unieke nummer dat op deze papieren versie staat gebruiken om de communicatie vlot te doen verlopen. Ook bij problemen heeft u de papieren versie nodig!

bronnen: http://www.apotheek.be/nieuws/uw-farmaceutisch-dossier-0; http://www.apotheek.be/nieuws/laat-uw-gezondheid-niet-aan-het-toeval-over; http://www.assurpharma.be/index.php/nl/faq; https://www.ehealth.fgov.be/nl/burgers/on-line-diensten/patientconsent; http://www.assurpharma.be afbeeldingen: http://www.apotheek.be/sites/default/files/campagne-gfd-nl.png